tisdag 2 augusti 2011

Kommissarie Winter - Segel Av Sten

Kommissarie Winter kontaktas av en gammal förälskelse vars pappa försvunnit spårlöst i Skottland. Han anlitar sin kollega Steve McDonald och tillsammans börjar de utreda försvinnandet, vilket för dem till de skotska högländerna. Samtidigt utreder Aneta Djanali ett misstänkt fall av kvinnomisshandel, men där både offer och omgivning vägrar tala. Båda fallen präglas av hemlighållande av en fruktansvärd sanning och konsekvenserna blir ödesdigra.

Jag var inte direkt sugen på att se den men kände att det var lika bra att få det gjort så att jag kan börja gå igenom nån bättre serie och se om några klassiker men jag blev lite överraskad för den var faktiskt helt ok.

Om jag ska klaga lite så skulle det vara att som vanligt tar det lite för lång tid innan det händer nåt och att ha tre historier blir lite mycket att hålla reda på och varav en av dom utspelar sig 20 år tidigare, alltså varför ska det alltid vara just 20 år, inte första gången som vi får veta att det hänt nåt 20 år tidigare, bra exempel på det är Maria Wern och Irene Huss.

Likt både Beck och Wallander så finns det en till serie om Winter med nya skådisar i alla roller men jag har inte fått tag på dom… än och hittar jag dom så kanske jag tar mig an dom också men dom här första sex filmerna om Kommissarie Winter kommer jag aldrig att se om,

Jag tyckte att Kommissarien och Havet var det sämsta som gjorts inom svensk polisfilm men där fick man i alla fall Peter Haber dubbad till svenska som så här i efterhand var ganska roligt tillskillnad från här där det bara blir pinsamt att se när poliserna gör bort sig när dom ger sig på bad guys helt utan backup och sitter och diskuterar fallen helt öppet på fullsatta restauranger.

Har som sagt inget positivt att säga om filmerna om Kommissarie Winter, tydligen så ska böckerna vara bättre men så är det väl ”alltid” men det får vi inte reda på för det här är en filmblogg och inte en bokblogg.


Betyg 4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar