fredag 6 januari 2012

Anna Holt - säsong 1

Jag accepterar det mesta när det gäller svensk snutfilm men Anna Holt är fan det sämsta jag sett, I vanliga fall så brukar jag vilja veta hur det slutar men här började jag snabbspola redan i första avsnittet för att sedan ge upp efter 1,5 avsnitt för jag kände att det är inte värt att ödsla 12 timmar på nåt som känns tråkigt efter första avsnittet.

Jag har sett många dåliga svenska snutfilmer som tex Kommissarien och Havet men där finns i alla fall en ofrivillig humor som gör att man fortsätter att kolla ändå, och i Kommissarie Winter finns det… ja det vette fan.

Till att börja med så är det inget som stämmer med Den Vite Riddaren för här är Jarnebring helt plötsligt chef och Holt har en ny kollega.

Det börjar med att Holt avstyr ett attentat mott drottningen och motvilligt värvas av SÄPO  och blir nån slags livvakt åt kronprinsen som gillar att rymma från sina vakter för att träffa sin flickvän som är invandrare och självklart är det Holt som hitar honom av en tillfällighet och ungefär här fick jag nog och stängde av.

Precis som Den Vite Riddaren så är det GW och Guillou som skrivit manus men till skillnad mot Riddaren så funkar det inte alls här, serien hade kanske blivit bättre om bara en av dom varit inblandad för det blev kanske lite för mycket av det goda nu.

Några saker som var riktigt pinsamma:

Två av dom mannliga kollegorna heter Berg och Borg, varför inte bara döpa dom till Bill och Bull direkt?

Micke Persbrandt dyker upp som Holts ex och även han är snut, typ en föregångare till Gunvald som han skulle bli några år senare.

Serien var tydligen så populär att det kom en säsong 2 också men det ger jag fan i.


Betyg 0/10

1 kommentar:

  1. Berg och Borg kallades ju Bill och Bull av kollegorna...

    Jarnebring var väl kommissarie redan i Den vite riddaren?

    Bägge säsongerna är faktiskt riktigt bra. Avsevärt mycket bättre än de massproducerade Wallander och Beckfilmerna. De är inte helt politiskt korrekta och de vågar ta upp sånt som annars inte tas upp i svenska snutfilmer. Dessutom är ju Petra Nielsen så sjukt snygg i kort hår så bara det är en anledning att se serien. Jag har sett alla tre serierna flera gånger och de håller för en omtitt.

    SvaraRadera