onsdag 25 januari 2012

Män Som Hatar Kvinnor

Lisbeth Salander är en ung egensinnig tjej med ett mörkt förflutet. Hon är en enastående researcher och en av landets främsta hackers.

Den grävande journalisten Mikael Blomkvist har precis blivit dömd till fängelse för förtal när Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill ge honom ett annorlunda uppdrag.               

Lisbeth och Mikaels vägar möts och tillsammans gräver de djupt i familjen Vangers förflutna där de möter en mörkare och blodigare historia än någon av dem kunnat ana.

Den här gången såg jag extended cut, har bara sett theatrical cut när filmen släpptes på dvd så jag minns inte vilka scener som är ”nya” men det finns jämförelser på nätet så det är bara att googla för den som är intresserad.

Filmen är en stabil och spännande thriller där det ska utredas ett misstänkt mord som hände 18 år tidigare.

Detta är den första filmen i Mellenium trilogin fast jag tycker att den funkar bättre som en fristående seriemördarthriller eftersom att det bara är vissa småsaker som direkt hör ihop med Flickan Som Lekte Med Elden och Luftslottet Som Sprängdes.

Det som störde mig var att vissa scener kändes lite väl Da Vinci Code när dom kommer på hur vissa saker hänger ihop och när man visar hur Salander hackar sig i in datorer hur enkelt som helst, nu är inte jag nån hacker men jag tvivlar starkt på att det går så lätt.

Vissa verkar tycka att Salander är nån slags superhjälte bara för att hon är kvinna som kan hacka datorer, kan ”karate” och kör motorcykel men det gör henne inte till Batman och ju längre det går ju mer stör jag mig på henne, inte för att hon är tjej utan för att hennes attityd är helt fucked up.

Filmen är inte så som det kanske framgår av min recension och den är klart bättre än dom två efterföljande delarna så ge den en chans om du inte redan sett den och se extended cut i så fall.


Betyg 7/10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar